1.8 Urusan di pejabat tanah dan bayaran berkaitan

1.8 Urusan di pejabat tanah dan bayaran berkaitan



1. Urusan di Pejabat Tanah

Di pejabat tanah kita hanya perlu mengisi borang 14a untuk memindahkan nama dalam geran daripada nama pemilik asal kepada nama pembeli pembeli. Di sini perlu masukkan details sebab kual dan nilai jualan. Setelah mengisi borang ini serahkan kepada pegawai di pejabat tanah dan mereka akan uruskan sehingga kita dapat salinan dan bawa ke pejabat LHDN untuk matikan stem dan dapatkan jumlah cukai yang perlu dibayar. Semua urusan ini ditanggung oleh pembeli.


2. Urusan membuat bayaran

Berdasarkan pengalaman, ada dua kaedah yang boleh dilakukan untuk pembayaran mengikut kesesuaian lokasi dan kemudahan fasiliti yang ada.

Selepas menandatangani borang 14a dan serahkan kepada pejabat tanah, pembayaran sudah boleh dibuat selepas itu. Sama ada secara tunai atau melalui pindahan bank di bank berhampiran. Mengikut persetujuan penjual.

Selesai urusan ini bolehlah kita maju setapak ke peringkat seterusnya.

Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top