10 Kelebihan tanam durian teknik siam : tanam atas busut / raised bed

10 Kelebihan tanam durian teknik siam : tanam atas busut / raised bed

Berikut 10 kelebihan tanam atas busut yang tak semuanya diberitahu oleh sifu, tapi diperolehi sendiri setelah mengikuti nasihatnya.

Berdasarkan pengalaman sendiri mendapati beberapa kelebihan menggunakan teknik yang disarankan 'Sifu' 

"Buat busut tanam durian", itu nasihat sifu yang sering diungkapkan ketika awal pembukaan D'Nims semasa membuat lawatan sambil belajar ke Teratak Chu Tiah, Changlun milik Tn. Hj. Khuzaifah Azlan yang merupakan seorang usahawan berjaya dalam dunia pertanian dan penternakan. 


Mungkin kedengaran pelik walaupun di atas bukit masih berbusut? setelah melakukannya baru diketahui kelebihan lain yang tersebunyi di sebaliknya. 10 kelebihan di atas diperolehi melalui pemerhatian dan pelaksanaan sendiri di D'Nims Duriotourism. 

Kepada anda yang baru ingin membuka dusun durian boleh terlebih dahulu mencari pelbagai input penting yang sangat diperlukan seperti jenis tanah, kawasan pamah/bukit, taburan hujan, jarak tanaman, teknik yang ingin digunakan, kawalan tanah, kawalan serangga, kawalan kulat, pembajaan, foliar dan lain-lain. 

Jangan ambil mudah di atas kesemua item di atas kerana sekarang bukan lagi masa untuk kita mengamalkan teknik tanaman '3T' iaitu Tanam, Tinggal dan Tuai.

Selamat maju jaya!


Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top