2.2 Kelebihan teknik Malaysia

2.2 Kelebihan teknik Malaysia

Jarak jauh antara satu pokok dengan pokok yang lain, luas mata memandang pokok pun seronok dapat cahaya dan angin yang cukup, sesuai untuk pekebun yang memiliki tanah yang luas. Kredit kepada Tengku Adlie's Omar (Adlie's Orchard) pemilik kebun di atas.  Awesome! 

JARAK
Jika merujuk kepada jarak tanaman yang disyorkan oleh jabatan pertanian dan pekebun-pekebun sinior, mereka menetapkan jarak minima antara 30 kaki sehingga 40 kaki. Saya juga difahamkan oleh pekebun dengan jarak ini memakan masa sehingga 20 tahun untuk hujung daun bertemu antara satu sama lain. Satu tempoh yang agak lama.

Kelebihan yang dilihat disini ialah memberi ruang seluasnya untuk pokok membesar dengan cahaya yang maksima dan peredaran angin yang amat selesa. Pokok tidak menjalani proses cantasan dan setiap dahan dan batang utama membesar dengan bebas. Melalui jarak ini juga .

Jika dibandingkan dengan negara jiran, berdasarkan perkongsian oleh sifu-sifu yang telah menuntut di sana, perubahan telah berlaku dimana jarak boleh menjadi kayu ukur usia pekebun di sana di mana pekebun-pekebun muda lebih cenderung kepada jarak dekat manakala otai2 masih kekal dengan jarak jauh.

CANTIK
Pernah lihat pokok yang melempai seperti di taman tasik Taiping? Cantik kan? Ok begitulah jika jarak sebatang pokok dengan pokok yang lain agak jauh. Kanopi berkembang bebas menghasilkan panorama yang cantik dan mendamaikan!

TENAGA MINIMA
Tiada kerja pemangkasan dan pemantauan kerap terhadap perkembangan dahan dapat menjimatkan masa dan tenaga khususnya kepada yang tidak berkebun sepenuh masa.

KESELAMATAN
Ancaman yang paling menyakitkan hati ialah apabila buah berjuntai-juntai digugurkan satu persatu oleh musuh tanaman.

Dengan jarak yang agak jauh, dahan antara pokok boleh diusahakan agar tidak bercantum dan ini sekaligus membolehkan kawalan musuh perosak dengan membalut batang durian dengan zink yang disapu dengan grease atau bahan licin. Monyet/beruk/tupai tidak dapat naik ke atas pokok.
Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top