2.4 Penentuan jenis cantuman anak pokok durian

2.4 Penentuan jenis cantuman anak pokok durian

Pisau khas cantuman. 
RM100 sebilah. Cantuman teknik SELIT Cikgu Ramli. Wasap Cikgu Ramli 0164400227
Kredit Photo : Cikgu Ramli



Penentuan jenis cantuman anak pokok durian

Pasti ramai akan tertanya-tanya diantara beberapa teknik cantuman yang ada, yang mana lebih baik untuk ditanam dan apa faktor yang mengatakan ianya lebih baik?

Kaedah cantuman ini adalah lebih subjektif untuk dirumuskan kerana setiap kaedah ada kelebihannya tersendiri dan sebab kenapa digunapakai.

Diantara kaedah cantuman yang sering kita dengar ialah :

1. Cantuman mata tunas
2. Cantuman baji
3. Cantuman pucuk
4. Cantuman selit
5. Cantuman dewasa
6. Cantuman sanding

Saya lebih berminat untuk menghurai berkenaan cantuman baji. Berdasarkan pengamatan saya, di Thailand semua pekebun durian menanam anak pokok dengan kaedah cantuman baji tinggi.

Rasionalnya, hasil lebih mirip kepada induk kerana peratus input cantuman daripada induk asal itu banyak berbanding mata tunas yang peratus inputnyanjauh lebih kecil.

Selain daripada itu, dari aspek ketahanan batang juga lebih kukuh kerana cantuman ini menghubungkan terus kambium dan lain-lain bahagian secara terus.

Di D'Nims, saya memilih teknik Thai dan turut mengikut pemilihan anak benih berdasarkan kaedah cantuman baji tinggi yang dibekalkan oleh Famies Nursery Group yang berpangkalan di Kuala Kangsar.

Cantuman lain punyai kelebihan yang tersendiri, dan sehingga kini tiada lagi rungutan daripada pekebhn yang menyatakan sesuatu kaedah cantuman itu mendatangkan rasa dan bentuk buah berbeza dengan pokok induk. Mungkin perbezaan dari aspek rasa namun faktor lokasi juga memberi impak kerana walaupung durian Musang King, lokasi tanaman menjadikannya ada kelainan dari aspek rasa.



Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top