1.2 Sumber Air

1.2 Sumber Air



1.2 Sumber air

WAJIB ADA - bila dikatakan wajib ada saya inginkan kawasan tanah yang ada aliran air/parit/anak sungai/air terjun yang mengalir.

Kenapa?

1. Menjimatkan kos jangkamasa panjang, air adalah keperluan harian yang jika boleh dipilih untuk dapat percuma ianya adalah satu keuntungan untuk pelaburan jangkamasa panjang.

2. Jika ada air percuma, kos yang perlu dikeluarkan hanya untuk minyak/petrol bagi pam mengalirkan air ke pokok. Jika bijak mencari lokasi anda juga tidak perlu keluarkan kos minyak untuk alirkan air jika bermain dengan tekanan graviti. Itu kelebihannya kawasan bukit, anda boleh dapat dua perkara yang penggunaan jangkamasa panjang secara percuma! Hanya perlukan solar untuk jalankan air dari atas bukit siram keseluruhan pokok di bawah bukit. Jimat!

3. Jika ada punca air dari atas bukit, betapa mewahnya anda bila boleh dapatkan AIR percuma, TENAGA untuk siram pokok secara percuma, TENAGA Solar percuma dan jika menggunakan mikro turbine (kredit sifu raymond jewel -guru saya) anda juga boleh dapatkan cahaya lampu 10w percuma pada malam hari!!!

Air percuma, Letrik percuma, apa lagi yang anda fikirkan lokasi hilir yang semuanya keluar bersama kos setiap hari! Syukur kepada Allah, idea keinginan dan pendorongan semua perancanganNya.

Jadi pemilihan kawasan BUKIT tidak merugikan.

Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Post a Comment

To Top